Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Pol-Aqua: Wybór oferty Torpolu na budowę Łodzi Fabrycznej to pogwałcenie prawa

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
07-06-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Pol-Aqua

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Pol-Aqua: Wybór oferty Torpolu na budowę Łodzi Fabrycznej to pogwałcenie prawa
Wizualizacja: PKP SA
"Wielokrotnie podkreślaliśmy, zgodnie z opinią prawna cieszącego się autorytetem prof. Michała Kuleszy wybranie oferty Konsorcjum Torpol spośród tylko 4 ofert pozostałych w Postępowaniu po odrzuceniu oferty Konsorcjum Pol-Aqua jest oczywistym aktem pogwałcenia prawa" - podało konsorcjum Pol-Aqua, nawiązując do przetargu na budowę podziemnego dworca Łódź Fabryczna.

Treść oświadczenia konsorcjum Pol-Aqua:

 

Dnia 4 czerwca 2011 upłynął  10-dniowy termin na składanie protestów w sprawie postępowania przetargowego na budowę dworca Łódź Fabryczna od decyzji PKP PLK S.A. o wyborze oferty Konsorcjum Torpol, uznanej za najkorzystniejszą  po odrzuceniu z postępowania oferty złożonej przez Konsorcjum Pol-Aqua.

 

Odwołując się od tej decyzji swój protest wniosło nie tylko Konsorcjum Pol-Aqua, ale również dwaj inni Wykonawcy, Hydrobudowa i Budimex. Co zadziwiające Konsorcjum Warbud tym razem nie złożyło protestu. Być może nie leży to w interesie prawnym tego Wykonawcy, być może nie wierzy on w swoje szanse, lub też, zgadza się z rozstrzygnięciem, które skutkuje wzrostem kosztów inwestycji o ponad 200 milionów PLN.

 

Z drugiej strony, jak wielokrotnie podkreślaliśmy, zgodnie z opinią prawna cieszącego się autorytetem prof. Michała Kuleszy wybranie oferty Konsorcjum Torpol spośród tylko 4 ofert pozostałych w Postępowaniu po odrzuceniu oferty Konsorcjum Pol-Aqua jest oczywistym aktem pogwałcenia prawa.

 

Nie wolno zapomnieć, że projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, a w takim przypadku, jeżeli umowa w sprawie zamówienia publicznego nie zostanie zawarta w pełnej zgodności z Prawem zamówień publicznych, może to skutkować utratą dofinansowania projektu. Pragniemy jednocześnie zasygnalizować, iż interpretacja art. 26 ust.3 PZP jakiej dokonał Sąd Okręgowy w Warszawie jest błędna i nie zasługuje na aprobatę, o czym mówi sam Profesor Kulesza:

 

„W konsekwencji zasadne i celowe będzie skorzystanie przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z przysługującego mu uprawnienia do wniesienia skargi kasacyjnej na Wyrok SO. Do obowiązków Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zgodnie z art. 154 PZP, należy bowiem z jednej strony dążenie do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów o zamówieniach, z drugiej zaś czuwanie nad postrzeganiem zasad systemu zamówień.

 

Skargę kasacyjną w tym przypadku Prezes powinien oprzeć na naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, zgodnie z art. 398 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania cywilnego. Wydaje się, że istnieją uzasadnione podstawy, by twierdzić, że skarga taka powinna zostać przyjęta na podstawie art. 398 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania cywilnego, ponieważ – jak zostało wskazane w niniejszej opinii – istnieje potrzeba wykładni przepisów prawnych budzących poważne wątpliwości lub wywołujących rozbieżności w orzecznictwie sądów.


Należy podkreślić, że wykładnia ta powinna uwzględniać ratio legis (cel przyjęcia danych przepisów), które w przypadku regulacji dotyczących zamówień publicznych analogicznie do prawa polskiego określa również prawo europejskie. W obu przypadkach prawnych nakaz kierowania się przez zamawiających kryterium gospodarności przy wydatkowaniu środków publicznych, do których zaliczają się również środki publiczne z budżetu UE.

 

Skorzystanie z przysługujących Prezesowi uprawnień ma tym większe znaczenie, że kontynuowanie przedmiotowego Postępowania na dotychczasowych podstawach (wybór oferty Konsorcjum Torpol) obarczone jest wadą bezwzględnie uniemożliwiającą zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego, co jednocześnie wynika z naszej Opinii z 20 maja 2011 roku.”

 

Niezależnie od powyższego wyrażamy pogląd, że Prezes Urzędu Zamówień Publicznych powinien niezwłocznie objąć przedmiotowe Postępowanie kontrolą administracyjną ex officio.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5